Analiza TCA tworzy zysk
Korzyści płynące z RPA są oczywiste, np.:
– szybkość wdrożenia (czas to pieniądz!),
– niższe koszty pracy (nareszcie!),
– efektywna praca przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku (czy można chcieć więcej?!),
– małe ryzyko błędu (przecież nikt nie lubi ich popełniać!).
Aby jednak nie zniweczyć efektów płynących z automatyzacji i robotyzacji, warto już na samym początku wdrożenia przeanalizować całkowity ich koszt – TCA (Total Cost of Automation). TCA umożliwia określenie kosztów automatyzacji i robotyzacji oraz operacyjnego ich utrzymania – z uwzględnieniem aspektu biznesowego. W ten sposób unikamy potencjalnego i dodatkowego ryzyka oraz kosztów, mogących uniemożliwiać osiąganie zamierzonych korzyści.
Główne elementy decydujące o skuteczności TCA:
– należy mieć pewność, że roboty działają prawidłowo, monitorować je, mierzyć ich wydajność, analizować dane – w celu m.in. dalszego doskonalenia RPA;
– posiadanie zespołu wsparcia obsługi oraz utrzymania oprogramowania;
– w organizacjach pojawiają się określone obszary wdrożenia robotyzacji – brak odpowiedniego podziału tych zasobów i wiedzy generuje wyższe koszty;
– oprogramowanie RPA wymaga aktualizacji (np. planowania, testów regresyjnych, czasem ponownego wdrożenia z zastosowaniem nowych funkcji lub dokonanych w nich zmian);
– rygorystyczne przestrzeganie systemu testowania – standardów i dyscypliny procesów IT;
– należy pamiętać o czasie i kosztach związanych ze zmianami operacyjnymi, lub czynnościami związanymi z infrastrukturą organizacji;
– jeśli firma nie posiada własnego organizacyjnego wsparcia IT (np. w zakresie projektowania systemów), umieszcza często wszystkie wirtualne roboty na jednym komputerze – z minimalnym uwzględnieniem planowania ciągłości biznesowej lub ogólnej wydajności; w razie ewentualnej awarii taki stan rzeczy może powodować problemy mające znaczący wpływ na działalność całej organizacji.
autor: RSS data: 07.09.2020