• Big data – big biznes

    „Inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski” – twierdził Benjamin Franklin.

    Żyjemy w rzeczywistości, w której podstawą sukcesu jest ciągły rozwój. Miarę wiedzy we współczesnym świecie stanowią dane, a ich ilość rośnie w zawrotnym tempie. W biznesie optymalne wykorzystanie potencjału danych do osiągania zamierzonych celów ma kluczowe znaczenie dla prowadzonych w określonym celu działań.

    Analityka dużych zbiorów danych jest oczywistym, coraz bardziej powszechnym kierunkiem rozwoju organizacji – również na polskim rynku. Transformacja organizacji w obszarze danych stanowi obecnie duże wyzwanie. Big data wiąże się z szeroko pojętą zmianą oraz budową kultury organizacyjnej firmy. Technologia nigdy nie była tak dostępna jak dziś – podstawowym jednak problemem jest jak najlepsze jej wykorzystanie dla budowania potencjału organizacji. Wciąż rośnie też liczba konkurujących ze sobą technologicznie dostawców, wymuszając tworzenie optymalnych modeli analitycznych.

    Korzyści płynących z big data dla organizacji biznesowych jest wiele, np.:

    – budowa pełniejszego i dokładniejszego spektrum potrzeb biznesowych klientów – dzięki systemom pozwalającym na efektywne łączenie oraz przetwarzanie dużych ilości danych pochodzących ze zróżnicowanych źródeł;

    – zwiększona produktywność oraz możliwości analityczne (wyciąganie prawidłowych wniosków w odpowiednim momencie) – dzięki ułatwieniu dostępu do danych;

    – wdrażanie korzystniejszych kosztowo rozwiązań, niższe koszty zarządzania danymi w firmie – big data jest konkurencyjna cenowo w porównaniu z tradycyjnymi „hurtowniami” danych;

    – możliwość szybszego i lepszego podejmowania istotnych decyzji – znaczne zwiększenie jakości i szybkości gromadzenia danych, co ma duże znaczenie, biorąc pod uwagę wysoką konkurencyjność wielu branż;

    – big data ułatwia personalizację i kierowanie do użytkowników indywidualnych ofert, promocji, czy zniżek (dzięki danym marketingowym); ułatwia również analizę oraz weryfikację negatywnych opinii o danym produkcie; big data stosowana jest powszechnie m.in. w branży e-commerce (optymalizacja ceny zakupu danego produktu);

    – wykorzystanie big data ma wpływ na skuteczność i „celność” kampanii marketingowych – skutkuje to lepszymi wynikami sprzedaży na coraz bardziej wymagającym rynku.

    Twierdzenie, że big data ma wpływ jedynie na przemysł internetowy jest błędne. Współczesne firmy, które działają w obszarach przemysłu uważanych do niedawna za „tradycyjne”, wykorzystują dane do wspierania własnych działań biznesowych oraz budowania ich zupełnie nowych modeli, np.: branża motoryzacyjna: zaawansowane komputerowe systemy sterujące napędem, oświetleniem, czy systemami bezpieczeństwa; sektor mediów: cyfryzacja oraz masowe wykorzystanie danych; ogólnie –gospodarka: wykorzystywanie danych w procesie zatrudnienia.

    autor: Slawomir Zajac data: 04.08.2020