• Cyfrowi prawnicy

    Nowe technologie wywierają coraz większy wpływ na model świadczenia usług prawniczych; w przyszłości mogą również zmienić proces kształcenia i przygotowania absolwentów prawa do wykonywania zawodu. Duże, międzynarodowe kancelarie już rozpoczęły wdrażanie rozwiązań bazujących na narzędziach informatycznych oraz sztucznej inteligencji.

    Stosunkowo prosta automatyzacja okazuje się skuteczną receptą na nadmiar pracy i wynikającą z tego faktu konieczność zatrudniania kolejnych osób. Funkcjonują na rynku m.in. rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, wykorzystywane do analizy obszernej ilościowo dokumentacji. Cyfrowi prawnicy sprawdzą się głównie tam, gdzie istnieje konieczność przetwarzania i analizowania dużej ilości danych. W ciągu kilku minut są w stanie wykonać zadania, zajmujące ludziom wiele godzin. Oprogramowanie umożliwi również przygotowywanie standardowych umów przy zestawieniu odpowiednich klauzul.

    W przyszłości udzielanie części porad prawnych będą mogły przejąć chatboty. Podkreślmy jednak, iż nieosiągalne jest obecnie stworzenie wszechwiedzącej chatbotowej inteligencji, mogącej przeanalizować każdy stan faktyczny pod kątem problemów w kontekście wszystkich gałęzi prawa i będącej w stanie na bieżąco odpowiedzieć na wszelkie pytania użytkownika. Chatbot może natomiast przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, udzielać odpowiedzi na wiele prostych pytań.

    Roboty nie zastąpią więc prawników całkowicie, pozwolą im natomiast skupić się na bardziej skomplikowanych pracach merytorycznych.

    autor: RSS data: 02.01.2020