Robot i proces biznesowy
RPA ma realny i bardzo znaczący wpływ na podnoszenie jakości pracy, zwiększa jej efektywność, wydajność oraz terminowość; ułatwia wykonywanie zadań, skraca czas ich wykonywania; przyczynia się do szybszego rozwoju organizacji. Czy można więc powiedzieć, że robot jest procesem biznesowym, czyli zestawem dających się zmierzyć działań – mających określoną kolejność, zaprojektowanych aby dostarczać określonemu klientowi na dany rynek? Odpowiedź brzmi: NIE.
Robot nie jest procesem biznesowym, automatyzuje jedynie jego działania składowe. Jest on dedykowanym programem komputerowym, który na bazie zdefiniowanych wcześniej reguł biznesowych naśladuje pracę człowieka (przeważnie na warstwie interfejsu użytkownika) w trakcie realizacji danego procesu. Robotyzacja procesów biznesowych jest realizowana za pomocą robota programowego. Nie jest on urządzeniem fizycznym – nie posiada „rąk”, ani „nóg”; robot to oprogramowanie (software). W tym przypadku mamy więc do czynienia z metaforą, której użycie ma na celu przybliżenie rozumienia koncepcji robotyzacji biznesu. W takim ujęciu robot nie dysponuje ani zdolnościami lokomocyjnymi człowieka, ani określonym poziomem energetycznym.
Roboty coraz częściej wzbogacane są o elementy sztucznej inteligencji (Machine Learning). Istnieje wiele języków programowania, różniących się od siebie i pozwalających programiście na zupełnie inne możliwości – język programowania wybiera się na podstawie celu, który należy osiągnąć.
autor: RSS data: 12.11.2020