Samochody i miasta SI
Spróbujmy wybiec w przyszłość.
Rynki USA i Chin przejawiają największą aktywność w dziedzinie SI. W pracach nad autonomicznymi pojazdami Stany Zjednoczone wychodzą z założenia, iż należy je dopasować do istniejącego systemu dróg. W Chinach panuje przekonanie, że istniejące obecnie drogi można zmienić.
To właśnie w tym kraju powstał plan zbudowania inteligentnej superautostrady dostosowanej do autonomicznych, elektrycznych samochodów. Założeniem tego planu jest m.in. zintegrowanie sensorów oraz bezprzewodowej komunikacji, stwarzające możliwość zwiększenia prędkości samochodów SI od 20% do 30%, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby wypadków śmiertelnych. Superautostrada ma zostać wyposażona w panele fotowoltaiczne wbudowane w powierzchnię drogi w celu zasilania stacji ładowania elektrycznego napędu aut – będzie się ono odbywało w przyszłości podczas ich jazdy.
Jeśli chiński projekt dojdzie do skutku, może przyśpieszyć wprowadzenie na rynek autonomicznych samochodów elektrycznych – na pewno będą one lepiej sobie radzić na nowych, przystosowanych od początku do tego typu komunikacji autostradach niż na drogach jakie znamy wraz z panującym na nich chaosem miejskiego ruchu.
Plany chińskie nie ograniczają się jednak wyłącznie do budowy autostrad przystosowanych do samochodów SI. Powstaje od zera nowa metropolia, której plany zakładają (na razie są to jedynie plany), że będzie to pierwsze na świecie wzorcowe miasto zbudowane specjalnie z myślą o wykorzystaniu autonomicznych pojazdów. Liczba jego ludności ma być zbliżona do liczby mieszkańców Chicago. Przystosowanie tego miasta do ery SI będzie obejmować np.: czujniki w betonie, wyposażone w widzenie komputerowe uliczne światła, skrzyżowania znające wiek przechodzących przez ulicę osób oraz znaczną redukcję przestrzeni parkingowej na rzecz stworzenia parków miejskich.
Źródło: „Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata”, Kai-Fu Lee, Media Rodzina, 2019.
autor: RSS data: 16.03.2020