• Wybór narzędzi do robotyzacji biznesu

    W czasach szybko ewoluującej gospodarki wspieranej technologią cyfrową, elastyczność biznesowa stanowi klucz do rynkowego sukcesu. Robotyzacja procesów biznesowych, mówiąc najkrócej,  polega na wykorzystaniu narzędzi informatycznych w celu automatyzacji codziennych, wykonywanych przez pracowników czynności. Trzeba jednak zadbać o spełnienie określonych wymogów, aby wdrożenie RPA było skuteczne i zakończyło się sukcesem.

    Bardzo istotna jest m.in. kwestia dotycząca kryteriów wyboru określonego narzędzia do robotyzacji biznesu – nie tylko pod kątem przeprowadzenia PoC (Proof of Concept), ale głównie mając na względzie docelowe wdrożenie RPA. Wybierając takie narzędzia nie wolno pominąć niczego istotnego – zarówno w perspektywie krótko, jak długoterminowej. Miejmy więc na uwadze: koszty licencji, obowiązujące w organizacji standardy IT, zakres dostarczanych funkcjonalności, pozycję rynkową dostawcy i jego stabilność, możliwy i dostępny na krajowym rynku zakres wsparcia ze strony dostawcy, jego wdrożenia referencyjne oraz marketingowy potencjał.

    Mając na uwadze licencjonowanie warto przy tej okazji zwrócić uwagę, że platforma UiPath jest dostępna nieodpłatnie dla organizacji do 250 pracowników (do 5 robotów); UiPath oferuje też bardzo dobrą alternatywę dla Open Source – dostęp do szkoleń online oraz dostęp największej grupy developerów. Punktem wyjścia wdrożenia robotyzacji dla większych firm jest kwota 1200 euro na rok za za jednego robota w wersji attended – przy założeniu, że został on zaprojektowany przez dostawcę zewnętrznego, posiadającego licencję na studio. Roboty w wersji unattended są droższe – ich cena katalogowa to kwota: 8000 euro na rok. Jedno studio UiPath za 3000 euro na ten okres czasu umożliwia zaprojektowanie dowolnej liczby robotów. Orchestrator, jego ceny oraz licencjonowanie, są zależnie od specyfiki danego klienta – ma on m.in. możliwość licencjonowania multitenant pozwalającego na niezależny dostęp większej liczbie administratorów.

    Pamiętajmy, że rynek dostawców narzędzi do robotyzacji procesów biznesowych stał się obecnie bardzo szeroki. Oferuje zarówno narzędzia bardzo drogie, jak również stosunkowo tanie, czy całkowicie darmowe – a wśród nich narzędzia o otwartym kodzie (Open Source) i wersje specjalne (często funkcjonalnie ograniczone) narzędzi komercyjnych. Producenci są w stanie dostarczyć co najmniej setkę różnych narzędzi RPA, a ich lista ciągle wzrasta. Sporą dynamiką charakteryzuje się także rozwój oferowanych narzędzi – wciąż pojawiają się nowe, zaawansowane funkcje.

    Źródła inspiracji merytorycznej:

    https://robonomika.pl/101pytan/czym-kierowac-sie-wybierajac-narzedzie-do-robotyzacji-biznesu

    https://robonomika.pl/101pytan/czy-sa-bezplatne-narzedzia-do-robotyzacji-procesow-biznesowych

    https://robonomika.pl/niskokosztowe-rozwiazania-rpa-czyli-piec-alternatywnych-podejsc-do-wdrazania-robotyzacji-procesow

    autor: RSS data: 19.11.2020